Στο υψηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2012 διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο του 2021, καθώς έφτασε στο 2,2%, με τα τρόφιμα και την ενέργεια να πυροδοτούν αυτήν τη μεγάλη άνοδο. Δεδομένου μάλιστα ότι ακόμη δεν έχουν περάσει στις τελικές τιμές καταναλωτή όλες οι ανατιμήσεις στα βασικά είδη τροφίμων, κάτι που αναμένεται να γίνει μέχρι το τέλος του έτους και στις αρχές του επόμενου, σε συνάρτηση με το γεγονός ότι δεν υπάρχει αποκλιμάκωση τιμών του φυσικού αερίου, του ηλεκτρικού ρεύματος και του πετρελαίου, οι πληθωριστικές πιέσεις αναμένεται να είναι εντονότερες τους προσεχείς μήνες.

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά είναι ότι μέσα σε ένα μήνα, τον Σεπτέμβριο δηλαδή σε σχέση με τον Αύγουστο, ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 2,4%, με τις ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα να αποτυπώνονται σε διψήφια ποσοστά. Για παράδειγμα, η τιμή του ελαιολάδου αυξήθηκε μέσα σε ένα μήνα κατά 11,8% και του φυσικού αερίου κατά 12,8%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% τον Σεπτέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2020 οφείλεται στις αυξήσεις τιμών στις παρακάτω ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

•3,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί (2,6%), αρνί και κατσίκι (17,5%), νωπά ψάρια (7,9%), αυγά (3,5%), ελαιόλαδο (18,4%), άλλα βρώσιμα έλαια (14%), νωπά φρούτα (1,2%), νωπά λαχανικά (21,1%), σοκολάτες – προϊόντα σοκολάτας (4,4%). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό (4,5%), χοιρινό (2,6%), αλλαντικά (3,9%), γιαούρτι (2,7%), γλυκά κουταλιού – μαρμελάδες – μέλι (2,9%).

•4,7% στην ομάδα «Στέγαση» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό (0,8%), φυσικό αέριο (108,5%), πετρέλαιο θέρμανσης (28,9%).

Διαμορφώθηκε στο 2,2% τον Σεπτέμβριο λόγω μεγάλων αυξήσεων στην ενέργεια και στα τρόφιμα.

•0,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες (2,8%). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (2%), οικιακές συσκευές και επισκευές (1,6%).

 

•0,1% στην ομάδα «Υγεία» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.

•7,8% στην ομάδα «Μεταφορές» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά (18,1%), καινούργια αυτοκίνητα (2,4%), αεροπορικά εισιτήρια (20,4%).

•0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (1,4%).

•0,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια»

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να εμφανιστούν υψηλότερες τιμές στην εστίαση, λόγω κυρίως της αύξησης της τιμής του καφέ αλλά και του ενεργειακού κόστους.

www.kathimerini.gr

Advertisements

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ