Το νησί της Σαμοθράκης είναι ένα από τα ωραιότερα νησιά της Ελλάδας.
Ένας τεράστιος βράχος που υψώνεται μέσα από τη θάλασσα.
Το όνομά της πιθανόν να προέρχεται από την προελληνική λέξη «σάμος» που σημαίνει ύψος και Σαμοθράκη να είναι το βουνό ή το ψηλό μέρος μπροστά από τη Θράκη.


Το νησί είναι τόσο όμορφο και δεν μοιάζει με κανένα άλλο νησί. Μοιάζει πραγματικά απίστευτο να υπάρχει στη σημερινή εποχή ένα τέτοιο νησί μακριά από «του τουρισμού την ανοχή».
Σίγουρα θα πρέπει κανείς να το επισκεφτεί για να μπορέσει να το διαπιστώσει με τα ίδια του τα μάτια και τις δικές του προσωπικές αισθήσεις.


Η Σαμοθράκη και τα Καβείρια Μυστήρια
Το Ιερό Των Μεγάλων Θεών είναι ένας από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας. Εδώ τελούνταν τα περίφημα Καβείρια Μυστήρια προς τιμή Θεοτήτων που είχαν τις ρίζες της στα προελληνικά φύλα που κατοικούσαν το νησί. Η θρησκεία των “Μεγάλων Θεών”, περιλάμβανε στο τελετουργικό της “μυστήρια” στα οποία οι μυημένοι κατατάσσονταν σε δύο βαθμούς: στους “μύστες” και στους “επόπτες”. Κυρίαρχη μορφή ήταν η “Μεγάλη Μητέρα” που ονομαζόταν Αξίερος και ταυτιζόταν με τη Δήμητρα και με την οποία συνδεόταν ένας ιθυφαλλικός θεός, πιθανόν σύζυγός της, ο Καδμήλος ή Κάσμιλος που ταυτιζόταν με τον Ερμή.
Την προελληνική αυτή ομάδα θεοτήτων συμπληρώνει, αργότερα, μια δεύτερη που έχει την προέλευσή της στους Έλληνες αποίκους του 7ου αιώνα π.Χ. Την αποτελούσαν ο Αξιόκερσος και η Αξιόκερσα, χθόνιες θεότητες, παρόμοιες με τον Άδη και την Περσεφόνη. Η θεϊκή ομάδα συμπληρωνόταν από δυο νέους τους Κάβειρους. Η μύηση ήταν προφανώς προσιτή σ’ όλα τα φύλλα και τις ηλικίες καθώς και σε ελεύθερους και δούλους.
Η Σαμοθράκη και τα πλοία της
Aυτό το ευλογημένο νησί με την απαράμιλλη φύση είχε κατά καιρούς μεγάλες δυσκολίες στην ακτοπλοϊκή του σύνδεση με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.


Όλα τα χρόνια η συγκοινωνία γινόταν με ξύλινα καΐκια που μπορεί να έκαναν και πάνω από έξι ώρες για να φτάσουν.
Μια πραγματική Οδύσσεια…
Το 1966 τα αδέλφια Μπολαμάτση και ο Χρήστος Παππάς επενδύουν ό,τι έχουν και δεν έχουν στην ναυπήγηση του νεότευκτου πλοίου «Σαμοθράκη».
Η ναυπήγηση του πλοίου από τους ανθρώπους αυτούς έγινε με μόνο κίνητρο την αγάπη για τον τόπο τους,
Η ναυπήγηση του πλοίου δεν επιχορηγήθηκε με κανένα δάνειο από το επίσημο κράτος,
Η Σαμοθράκη έπεφτε κάπως μακριά …..
Το πλοίο μείωσε σημαντικά το χρόνο του ταξιδιού, το οποίο διαρκούσε πλέον γύρω στις δυόμισι με τρεις ώρες.
Το πλοίο μπορούσε να μεταφέρει δύο ή τρία αυτοκίνητα, τα οποία για να χωρέσουν τα μετέφεραν κυριολεκτικά στα χέρια.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 δρομολογείται το «Σάος».
Το πλοίο αγοράστηκε κυρίως με χρήματα των Σαμοθρακιτών της Δυτικής Γερμανίας. Για το λόγο αυτό τα σινιάλα του πλοίου είχαν τα χρώματα της σημαίας της Δυτικής Γερμανίας.
Οι περισσότεροι κάτοικοι του νησιού δούλεψαν για χρόνια στη Δυτική Γερμανία και σε άλλες χώρες.
Από το υστέρημά τους θέλησαν να προσφέρουν κάτι σημαντικό για το νησί τους.
Ένας παλιός Σαμοθρακίτης-μετανάστης για χρόνια στη Δυτική Γερμανία μας είπε χαρακτηριστικά «εμείς παπούτσια μπορεί καλά-καλά να μην είχαμε, αλλά θέλαμε το νησί μας να έχει καράβι».
H εταιρεία αυτή είναι η εταιρεία που η εξαγορά της το 2000 οδήγησε στη δημιουργία της γνωστής μας SAOS FERRIES του κ. Φώτη Μανούση.

Το 1985 θα αγοραστεί το «Άννυ» του Σημαντώνη από μία Κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν περίπου 50 Σαμοθρακίτες.
Το πλοίο θα ονομαστεί «Αρσινόη» και θα συνδέσει το νησί και με το λιμάνι της Καβάλας τους θερινούς μήνες.
Είναι η καλύτερη περίοδος για το νησί.
Δύο πλοία, σύνδεση και με Καβάλα, μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 σύννεφα πολλά μαζεύονται πάνω από τον ουρανό της Σαμοθράκης.
Η ναυπήγηση του «Σάος ΙΙ» αποδεικνύεται εξαιρετικά δαπανηρή.
Το πλοίο κινδυνεύει να μείνει ημιτελές.
Και το «Αρσινόη» είναι ακινητοποιημένο στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με σοβαρή μηχανική βλάβη.
Τα χρέη τρέχουν για τα καλά.
Και κάπου εκεί εμφανίζεται σαν από Μηχανής Θεός ο Φώτης Μανούσης, γνωστός επιχειρηματίας από τη Θεσσαλονίκη, ιδιοκτήτης τηλεοπτικού καναλιού και άνθρωπος με μεγάλες πολιτικές διασυνδέσεις.
Η εταιρεία σώζεται, η ναυπήγηση του «Σάος ΙΙ» ολοκληρώνεται, το «Αρσινόη» περνά και αυτό στην εταιρεία SAOS FERRIES, aλλά οι μέτοχοι χάνουν τα χρήματά τους. Δεν είναι λίγοι αυτοί που έχασαν κυριολεκτικά όλη τους την περιουσία.
Ήταν δύσκολες εποχές, δύσκολες συγκυρίες.
Η SAOS FERRIES
Aπό το 2000 και μετά ξεκινά η παντοκρατορία του Φώτη Μανούση.
Η εταιρεία μεγαλώνει κατά πολύ.
Αγοράζονται δέκα ακόμα πλοία, η εταιρεία εισέρχεται σε πολλές επιδοτούμενες γραμμές και όλα δείχνουν ρόδινα.


Τα πλοία που πέρασαν από την πλοιοκτησία της SAOS FERRIES, εκτός από το «Σάος ΙΙ» και το «Αρσινόη» ήταν:

  • Το «Νόνα Μαίρη» (πρώην «Δημήτριος Μοίρας»)
  • Το «Νήσος Λήμνος» (πρώην «Μήλος Εξπρές»/«Εξπρές Μήλος»)
  • Το «Παναγία Κρημνιώτισσα» (πρώην «Star Trailer”)
  • To “Σαμοθράκη» (πρώην «Barlovento”/”Viking Voyager”)
  • To «Παναγία Σουμελά» (πρώην “Lady of Mann”)
  • To «Θεσσαλονίκη» (πρώην «Ferry Tokyo”/”Ferry Okinawa”)
  • Το «Παναγία Αγιάσσου» (πρώην “Hakata”/”Eun”)
  • To “Μακεδονία» (“Ferry Amami”), το οποίο δεν ταξίδεψε ποτέ.
  • Το «Εξπρές Λήμνος» (πρώην «Παναγία Τήνου ΙΙ»/«Εξπρές Αθηνά)
  • Το «Σαόνησος» (πρώην «Ρokko Express”/”Liberty Bell”/”Liberty B”)
    Από το 2008 και μετά η εταιρεία συρρικνώνεται.
    Τα περισσότερα πλοία παροπλίζονται και οι επιδοτούμενες γραμμές χάνονται η μία μετά την άλλη.
    Στην εταιρεία θα απομείνουν μόνο δύο πλοία, το «Σάος ΙΙ» και το «Σαόνησος» που θα καταφέρει να ξεκινήσει δρομολόγια μετά από αρκετά χρόνια στην πλοιoκτησία της SAOS FERRIES.

  • Η μόνη γραμμή που η εταιρεία συνεχίζει να δραστηριοποιείται είναι η γραμμή Αλεξανδρούπολης-Σαμοθράκης.

  • Το καλοκαίρι του 2019
    Και φτάνουμε στον φοβερό και τρομερό καλοκαίρι του 2019 όταν στην καρδιά του Αυγούστου θα χαλάσουν και τα τρία πλοία της εταιρείας, το «Σαόνησος», το «Σάος ΙΙ» και το «Ζέφυρος» (πλοίο μεταφοράς μόνο επιβατών).
    Η κατάσταση στο νησί έγινε πολύ δύσκολη.
    Ο συγκοινωνιακός αποκλεισμός του νησιού στην καρδιά του θέρους προκάλεσε πολύ μεγάλα προβλήματα.
    Εικόνες απερίγραπτες εκτυλίχθηκαν στο λιμάνι της Καμαριώτισσας με τους επιβάτες που περίμεναν πλοίο για να φύγουν από το νησί.
    Η ναύλωση του «Αζόρες Εξπρές» εξελίχθηκε σε ένα ακόμα φιάσκο, καθώς το πλοίο δεν μπορούσε να προσεγγίσει το λιμάνι λόγω του περιορισμένου βάθους του λιμανιού της Καμαριώτισσας.
    Κάπου εκεί επιστρατεύτηκαν το “Andros Jet” της “Sea Jets και το «Άρτεμις» της Hellenic Seaways/”Blue Star Ferries” για να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά.
    Μετά τα μέσα Σεπτεμβρίου 2019 δρομολογήθηκε στη γραμμή Αλεξανδρούπολης-Σαμοθράκης το «Αδαμάντιος Κοραής» της Zante Ferries, το οποίο θα συνεχίσει στη γραμμή και το 2020.
    Αύριο 31 Δεκεμβρίου 2019 λήγει η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης.
    Σύμφωνα με δήλωση του κ. Φώτη Μανούση η εταιρεία του δεν υπέβαλλε αίτημα για τη γραμμή.
    Εκτός απροόπτου στη γραμμή αναμένεται να παραμείνει το «Αδαμάντιος Κοραής» μέχρι τις 20 Οκτωβρίου 2020.
    Στους επόμενους μήνες η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει και θα φανεί αν τελικά η SAOS FERRIES θα αποτελέσει οριστικά παρελθόν από τη γραμμή.
    Μέχρι νεοτέρας συνεχίζει το «Αδαμάντιος Κοραής» στη γραμμή.
    Οι κάτοικοι δηλώνουν εξαιρετικά ικανοποιημένοι με το πλοίο της Zante Ferries.
    Κανένα ενδεχόμενο δεν μπορεί, όμως, να αποκλειστεί.
    Τα μυστήρια της Σαμοθράκης καλά κρατούν.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΟ ΤΟ REPORTAL.GR

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ