ΠΕΡΙ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΙΦΝΟΥ - ΚΑΙ ΠΟΥ ΘΕΟΣ

Breaking

Σάββατο, 27 Οκτωβρίου 2018

ΠΕΡΙ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΙΦΝΟΥ

Το λιμάνι της Σίφνου σε ξηρά και θάλασσα είναι ακατάλληλο,επικίνδυνο,μικρό,δύσκολο,απαράδεκτο για πολλούς.Ήδη έχει γίνει μελέτη για ανάπλαση και διαμόρφωση λιμανιού και προκυμαίας.Αυτή η μελέτη αρέσει σε αρκετούς αλλά έχει και αρκετούς που αντιδρούν έντονα.Σίγουρα σύντομα θα δούμε διαφωνίες στην πράξη όπως έχουμε ξαναπεί.Εμείς είμαστε υπέρ της βελτίωσης του λιμανιού δεν είμαστε  αρμόδιοι ούτε ειδικοί όμως να δώσουμε λύση ποιά είναι η σωστή και ασφαλής μελέτη.Είμαστε όμως πάνω στο μώλο καθημερινά και βλέπουμε τι τραβάνε οι καπετάνιοι,τα πληρώματα,οι Λιμενικοί,οι οδηγοί,οι επιβάτες μέχρι και οι σερβιτόροι.Όταν γίνει το ατύχημα θα είναι αργά.Καλό θα είναι λοιπόν κατά την προσωπική μας άποψη και οι δύο πλευρές να το σκεφτούν καλά αφού ο σκοπός τους είναι ο ίδιος,η ωραία εικόνα του λιμανιού,των Καμαρών αλλά και της Σίφνου αφού το λιμάνι είναι το πρώτο και τελευταίο μέρος που θα δεί ο επισκέπτης,η βιτρίνα του νησιού.
Ας ευχηθούμε να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση.
Παρακάτω θα δούμε μια λύση που έχει προταθεί και μάλλον θα γίνει στο Μικρολίμανο και μας θύμισε αρκετά την περίπτωση της Σίφνου.
Το διαβάσαμε στο www.news.gr


Όσα μάθαμε για το έργο που στοχεύει να αποτελέσει το πρότυπο για την πλήρη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου όλης της Αττικής

Το αυτοκίνητο τσουλάει στον κατηφορικό δρόμο προς την Ακτή Δηλαβέρη. Ο ήλιος είναι μόνος του σε έναν πεντακάθαρο ουρανό και η θέα προς το Μικρολίμανο είναι απρόσκοπτη. Φτάνοντας, όμως, στην Ακτή Κουμουνδούρου συνειδητοποιώ ότι η επιθυμία μου να πλησιάσω προς τη θάλασσα, που είδα λίγο πριν να λαμπυρίζει, δεν μπορεί να ικανοποιηθεί εξίσου απρόσκοπτα… Γιατί δεκάδες τέντες, τραπέζια, πορτάκια και άλλου είδους κατασκευές κόβουν τη δυνατότητα πρόσβασης στην παραλία και τη θάλασσα.

Όμως, ήρθα στο Μικρολίμανο ακριβώς για αυτό: για να μάθω το σχέδιο για την πλήρη ανάπλασή του. Ναι, το Μικρολίμανο θα αλλάξει «πρόσωπο» και – σύμφωνα τουλάχιστον με τον σχεδιασμό- θα είναι ανοικτό για όλους.

Γράφει η Λήδα Δεληγιάννη, Φωτογραφίες Γιάννης Κέμμος

Περπατάω στο πεζοδρόμιο και βρίσκω μόνον μια – δυο μικρές πορτούλες από τις οποίες μπορώ να περάσω προς μια κακοσυντηρημένη προκυμαία για να δω λίγο την θάλασσα. Εκεί συνάντησα τον κ. Κυριάκο Σιγαλάκο, αντιδήμαρχο Πειραιά και επικεφαλής της Διεύθυνσης Δόμησης και Διεύθυνσης Αρχιτεκτονικού του δήμου.
«Το Μικρολίμανο θα αλλάξει» μου λέει. Όπως μου εξηγεί, όλες οι κατασκευές και τα τραπεζοκαθίσματα που τώρα κόβουν την πρόσβαση προς τη θάλασσα θα ξηλωθούν.
Σύμφωνα με την μελέτη που έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί και έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης, δίπλα ακριβώς στη θάλασσα θα υπάρχει μια ζώνη αιγιαλού. Εκεί θα υπάρχει ένας μεγάλος διάδρομος, μια «περαντζάδα» (είναι η λέξη που μου αρέσει να χρησιμοποιώ όταν σκέφτομαι ωραίες βόλτες δίπλα στη θάλασσα), όπου όποιος επιθυμεί θα μπορεί να περπατά και να κάνει τη βόλτα του, θα υπάρχει ακόμη ένας φαρδύς διάδρομος με το λεγόμενο «αστικό εξοπλισμό» δηλαδή παγκάκια, κολώνες φωτισμού καθώς και ειδικό χώρο για πράσινο και καλλωπιστικά φυτά. Ο δρόμος της Ακτής Κουμουνδούρου θα γίνει πιο στενός από ότι είναι τώρα, θα είναι μονής διαδρομής (με κατεύθυνση από το Δελφινάριο μέχρι το Ναυτικό Όμιλο) και ήπιας κυκλοφορίας. Ήπιας κυκλοφορίας θα γίνει και η παρακείμενη οδός Ναυάρχου Βότση, η οποία οδηγεί προς τον παραλιακό δρόμο του Μικρολίμανου, ώστε να υπάρχει μεν πρόσβαση προς το παραλιακό μέτωπο αλλά και να μπορούν οι πεζοί να κυκλοφορούν με ασφάλεια.
Μάλιστα, όπως μας είπε ο κ. Σιγαλάκος, υπάρχει η σκέψη ο δρόμος της Ακτής Κουμουνδούρου να γίνεται μόνον πεζόδρομος τις απογευματινές και βραδινές ώρες, την καλοκαιρινή σεζόν (όπως γίνεται σε κάποια νησιά) ώστε να είναι πιο εύκολη και ασφαλής η κυκλοφορία των πεζών.
Στη μελέτη προβλέπονται ειδικές ράμπες ώστε να υπάρχει πρόσβαση για ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες αλλά και καροτσάκια για μωρά και ποδήλατα. Επιπλέον, προβλέπεται η δημιουργία ειδικής λωρίδας ποδηλατόδρομου.
Ως προς το χώρο που θα υπάρχει για τα μαγαζιά και τα τραπεζοκαθίσματα, προβλέπεται ένας διάδρομος μήκους περίπου 6 με 7 μέτρα, όπως μας είπε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, όπου θα μπορούν να βάλουν τα καταστήματα τραπεζοκαθίσματα. Στην μελέτη ανάπλασης προβλέπεται και η δημιουργία μιας ενιαίας πέργκολας (η δημιουργία μιας ενιαίας κατασκευής θα είναι τόσο λειτουργικά όσο και αισθητικά σαφώς βέλτιστη σε σχέση με την τωρινή εικόνα όπου κάθε μαγαζί έχει κάνει τη δική του κατασκευή), η οροφή της οποίας θα μπορεί να κλείνει σε περίπτωση βροχής, κάτω από την οποία θα τοποθετηθούν τα τραπεζάκια.
Το έργο της ανάπλασης θα κοστίσει περίπου 5.500.000 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό ενώ, όπως μας είπε ο κ. Σιγαλάκος, το συνολικό κόστος θα φτάσει περίπου τα 7.000.000 ευρώ. Το κόστος του προϋπολογισμού καλύπτεται από την Περιφέρεια ενώ το υπόλοιπο κονδύλι που ενδεχομένως θα χρειαστεί (μέχρι τα 7 εκατ.) θα καλυφθεί από πόρους του δήμου Πειραιά. Η παρέμβαση αφορά μια περιοχή συνολικής επιφάνειας 15.600 τ.μ.


Ως προς το χρόνο υλοποίησης του έργου αυτού, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, εντός των επόμενων 2 – 3 εβδομάδων θα υπάρξει η προκήρυξη του διαγωνισμού για το έργο. Ενώ μέσα στο επόμενο έτος αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Τι ισχύει τώρα και τι θα γίνει με ενδεχόμενες αντιδράσεις στο έργο

Η ερώτηση που σχεδόν οι περισσότεροι έχουν είναι «μα δεν θα αντιδράσουν οι καταστηματάρχες;». «Αντιδράσεις πάντα θα υπάρχουν» λέει ο κ. Σιγαλάκος. Εκτιμά, όμως, ότι το έργο ανάπλασης θα είναι τελικά προς όφελος και των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή αφού θα αυξήσει την προσέλευση κόσμου αλλά και τουριστών στην περιοχή.

Εξάλλου, όπως μας είπε, υπάρχει τελεσίδικη έγκριση από τη Δικαιοσύνη για το έργο και έτσι δεν μπορεί κανείς να προσβάλλει και να μπλοκάρει νομικά τις εργασίες ανάπλασης ενώ και η επόμενη δημοτική αρχή είναι δεσμευμένη να προχωρήσει το έργο. Θυμίζουμε ότι το 2019 είναι χρονιά και αυτοδιοικητικών εκλογών οπότε είναι εύλογο το ερώτημα «και αν η επόμενη διοίκηση διαφωνεί με το έργο αυτό;». «Ελπίζουμε ότι θα είμαστε εμείς και πάλι δημοτική αρχή», όπως λέει χαμογελαστά ο κ. Σιγαλάκος αλλά ακόμη και αν αυτό δεν συμβεί, το έργο έχει μπει σε τροχιά και θα υλοποιηθεί από όποιον και αν αναλάβει τα ηνία του δήμου Πειραιά.



Ως προς την τωρινή κατάσταση, τα τραπεζοκαθίσματα και οι κατασκευές των μαγαζιών συντηρούνται με ανανεούμενες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (η τρέχουσα λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του 2018) και οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αποδίδουν στο δήμο Πειραιά το σχετικό «ενοίκιο» για τη χρήση τα τραπέζια που έχουν.

Πριν μιλήσω με τον κ. Σιγαλάκο μπήκα σε κάποια από τα καταστήματα της περιοχής και ρώτησα σχετικά. Σε μια από τις πιο παλιές ταβέρνες του Μικρολίμανου, η υπεύθυνη δεν φάνηκε καθόλου ικανοποιημένη με το σχέδιο ανάπλασης και μου είπε ότι οι καταστηματάρχες οργανώνονται ώστε να βάλουν δικηγόρο για να μην ξηλωθούν τα τραπεζοκαθίσματα. Σε μια επίσης γνωστή καφετέρια, ο υπεύθυνος μου είπε ότι δεν έχουν κάποια επίσημη ενημέρωση από το δήμο για το τι θα γίνει αλλά από την μέχρι τώρα πληροφόρηση θα υπάρξουν εξελίξεις προς το τέλος του Νοεμβρίου.
Εντύπωση, πάντως, προκαλεί ότι υπάρχουν κάποιοι χώροι που ανακαινίζονται, προφανώς με σκοπό να στηθούν και εκεί τραπέζια. Κάναμε την ερώτηση στον κ. Σιγαλάκο. «Μέχρι να γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού και να γίνουν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες, για να ξεκινήσουν οι εργασίες, θα υπάρξει ένα διάστημα 6 – 7 μηνών. Αν κάποιος καταστηματάρχης θεωρεί ότι τον συμφέρει να ρίξει λεφτά για αυτό το διάστημα… τι να σας πω;».
Η ανάπλαση του Μικρολίμανου πρότυπο για το πώς θα γίνει όλο το παραλιακό μέτωπο της πρωτεύουσας

Μια σκέψη που υπάρχει στο δήμο Πειραιά και μοιράστηκε μαζί μας ο αρμόδιος αντιδήμαρχος είναι η δημιουργία ενός ανοικτού Ναυτικού Μουσείου στα νερά του Μικρολίμανου, όπου θα υπάρχουν περίπου 20 παραδοσιακά σκάφη που θα αναστηλωθούν και θα είναι επισκέψιμα για το κοινό.

Ακόμη, όμως, και αν αυτό δεν γίνει, το έργο της ανάπλασης του Μικρολίμανου φιλοδοξεί να αποτελέσει το πρότυπο για την πλήρη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου όλης της Αθήνας και όχι μόνον. Όπως μας είπε ο κ. Σιγαλάκος, μετά το Μικρολίμανο σειρά έχει η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου στην Πειραϊκή, τη Φρεαττύδα και τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Όμως, η ελπίδα είναι ότι το νέο πρόσωπο του Μικρολίμανου θα είναι τόσο «όμορφο» που θα αποτελέσει κίνητρο ώστε κάποια στιγμή να αλλάξει όλη η παραλιακή γραμμή της Αττικής.


Πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού, έλεγε ο Μπίσμαρκ… Ανηφορίζοντας τον κεντρικό της Καστέλας και κοιτώντας προς τα κάτω το Μικρολίμανο, σκέφτομαι ότι αυτό το σχέδιο μου φαίνεται εφικτό. Μακάρι να υπάρξει η πολιτική βούληση να γίνει πραγματικότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου