ΚΑΠΕΤΑΝ-ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΛΙΓΝΟΣ - ΚΑΙ ΠΟΥ ΘΕΟΣ

Breaking

Κυριακή, 26 Μαρτίου 2017

ΚΑΠΕΤΑΝ-ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΛΙΓΝΟΣ

Καπετάν-Ισίδωρος Λιγνός,

πλοίαρχος του "Ρομίλντα", 

του «Αδαμάντιου Κοραή»
και του "Ανδρέας Κάλβος" 

 Από 15 χρονών στη θάλασσα

 και τα καράβια 

"Το ναυτικό επάγγελμα είναι τρόπος ζωής”



Ας θυμηθούμε σήμερα ένα παλιό αφιέρωμα που είχαμε κάνει στον Καπετάν-Ισίδωρο Λιγνό to 2012.
Το αφιέρωμα είχε ανεβεί στο Arxipelagos.com

Σαν χθες, 25 Μαρτίου ανήμερα του Ευαγγελισμού, σημειώθηκε στο λιμάνι της Κιμώλου ένα περιστατικό από αυτά που συχνά συμβαίνουν στα αλίμενα ελληνικά νησιά και συνήθως κανείς δεν τα μαθαίνει εκτός από όσους τυχαίνει να παρευρίσκονται κάθε φορά στις χειμωνιάτικες αφίξεις των πλοίων. Τους λιγοστούς επιβάτες και τους φορτηγατζήδες, τους καβοδέτες, τους λιμενικούς, τους πράκτορες.

Ήταν 25 Μαρτίου 2013.
Το "Αδαμάντιος Κοραής" της Zante Ferries, με πλοίαρχο τον καπετάν-Ισίδωρο Λιγνό, φθάνει στο λιμάνι της Κιμώλου.
Ο καιρός είναι εξαιρετικά φρεσκαρισμένος.
Οι συνθήκες αντίξοες.
Η λογική επιτάσσει το πλοίο να σφυρίξει τρεις φορές και να φύγει δίχως να προσεγγίσει στην Κίμωλο.

Όμως, ο καπετάν-Ισίδωρος Λιγνός έχει εμπιστοσύνη στο πλοίο, στο πλήρωμα και στον εαυτό του.
Με τη βοήθεια του Αγίου Νικολάου το πλοίο δένει με ασφάλεια, ξεφορτώνει, φορτώνει και φεύγει.
Όλα θα είχαν ξεχαστεί από τότε.
Όμως, ένας επιβάτης καταγράφει σε βίντεο το περιστατικό.
Και το περιστατικό κάνει το γύρο του κόσμου.
Όλοι βλέπουν με απορία τις πρωτόγνωρες συνθήκες προσέγγισης του πλοίου, τουλάχιστον για τον πολύ τον κόσμο.
Φαντάζει απίστευτο στους πολλούς, αλλά για τους νησιώτες δεν ήταν πραγματικά κάτι το πρωτόγνωρο.

Ο πλοίαρχος, το πλήρωμα και η εταιρεία κερδίζουν δίκαια τον "Έπαινο του Δήμου και των Σοφιστών" κατά τον Κωνσταντίνο Καβάφη.

Και το περιστατικό συμβάλλει ώστε να δρομολογηθεί, επιτέλους, η επέκταση του μώλου της Κιμώλου.

Από τότε πέρασαν τέσσερα χρόνια.
Ο καπετάν-Ισίδωρος Λιγνός βρίσκεται (ελπίζουμε προσωρινά) εκτός της Zante Ferries.

Ο μώλος της Κιμώλου σιγά-σιγά ολοκληρώνεται.


Η Zante Ferries μετασκευάζει τον "Διονύσιο Σολωμό" για να τον δρομολογήσει στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων, διπλώνοντας τον "Αδαμάντιο Κοραή".


Το "'Αγιος Γεώργιος" σαλπάρησε για το τελευταίο του ταξίδι, όπου θα συναντήσει τον καπετάν-Νίκο το Σάρδη.    
    


Το αφιέρωμα του 2012

Στις αρχές Αυγούστου 2012 ταξιδέψαμε με το «Αδαμάντιος Κοραής» της ANMEZ από τη Σίφνο για τον Πειραιά.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού είχαμε τη χαρά να συναντήσαμε τον πλοίαρχο του πλοίου, τον καπετάν-Ισίδωρο Λιγνό, από τη Σαντορίνη.
Ο καπετάν-Ισίδωρος ταξιδεύει με τον «Αδαμάντιο Κοραή», σχεδόν από την αρχή των δρομολογίων τους στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων.


Το πλοίο ξεκίνησε το 2008 στη γραμμή της Παροναξίας με πλοίαρχο τον καπετάν-Σπύρο Θηραίο. Ένα χρόνο μετά θα αλλάξει δρομολόγια για τις Δυτικές Κυκλάδες, παίρνοντας τη θέση του ηρωϊκού «Ρομίλντα» της GA Ferries του Γεράσιμου Αγούδημου.

Πρώτος πλοίαρχος του «Αδαμάντιου Κοραή» στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων ήταν ο καπετάν-Πέτρος Κυπριώτης, ο οποίος μετά από ένα τετράμηνο παρέδωσε τη σκυτάλη στον καπετάν-Ισίδωρο Λιγνό.
Ο καπετάν-Πέτρος Κυπριώτης είναι ο καπετάνιος του «Ανδρέας Κάλβος» στη γραμμή Κυλλήνης-Πόρου και Κυλλήνης-Ζακύνθου.

Έτσι, λοιπόν, ο καπετάν-Ισίδωρος Λιγνός, ο τελευταίος καπετάνιος του «Ρομίλντα», ταξιδέυει εδώ και χρόνια στο «Αδαμάντιος Κοραής», το πλοίο που παρέλαβε τη σκυτάλη από τον προκάτοχό του.
Ένας καπετάνιος συνδέει δύο πλοία.
Ένας καπετάνιος συνεχίζει να υπηρετεί τη ναυτική τέχνη με τον τρόπο που διδάχθηκε από τους δασκάλους του.

Στο "Ρομίλντα"



Ο καπετάν-Ισίδωρος έπιασε για πρώτη φορά πλοίαρχος σε ηλικία 35 ετών στο «Ρομίλντα», το μεγάλο σταθμό στην καριέρα του.

«Έπιασα πλοίαρχος στις 10 Δεκεμβρίου 2007, μέσα στο καταχείμωνο μετά από 15 μέρες  εκπαιδευόμενος από τον καπετάν-Λευτέρη Καρυστινό.          
Το δρομολόγιο του πλοίου περιλάμβανε 20 λιμάνια πάνω-κάτω και περίπου 270 προσεγγίσεις το μήνα.

Κάναμε τότε τη μεγάλη άγονη για Δυτικές Κυκλάδες-Κύθνο-Σέριφο-Σίφνο-Κίμωλο-Μήλο-Φολέγανδρο-Σίκινο-Ίο-Σαντορίνη-Ανάφη,  την άγονη για Πάρο-Νάξο-Ιο-Σίκινο –Φολέγανδρο-Σαντορίνη, καθώς και τη γραμμή για Σάμο-Αγ. Κύρικο-Φούρνους Καρλόβασι-Βαθύ.

Δεν καθόμασταν, κυριολεκτικά, καθόλου.
Ταξίδεψα όλο το 2008 και συνέχισα μέχρι τον Μάρτιο του 2009, όταν το πλοίο έδεσε οριστικά.
Έμεινα μέσα 1, 5 χρόνο γεμάτο.

Η εμπειρία ήταν μοναδική. Ήταν δύσκολες εποχές, αλλά για μένα το «Ρομίλντα» στάθηκε το μεγαλύτερο σχολείο.

1987 - 2017 

Έχουν περάσει περίπου 10 χρόνια από τότε που έπιασε για πρώτη φορά καπετάνιος στο "Ρομίλντα".

Σήμερα είναι 45 χρονών.
Ταξιδεύει στη θάλασσα από 15 χρονών, από το 1987.
Εικοσιπέντε χρόνια στη θάλασσα.
Μπήκε στη σχολή της Σύρου το 1990, έχοντας ήδη 6 μήνες θαλάσσια υπηρεσία ως δόκιμος.

Τα πρώτα μπάρκα

«Ξεκίνησα να ταξιδεύω το 1987, σε ηλικία 15 ετών, στο «Golden Vergina” των Κοσμά-Καραφωτιά-Καραηλία (εταιρεία γνωστή και ως «3Κ») μαζί με τον πατέρα μου Εμμανουήλ Λιγνό που ήταν Προιστάμενος Αρχιθ/λος στην εταιρεία.


Ξεκίνησα ως επίκουρος, από το 1987 και ταξίδευα, πια, κάθε καλοκαίρι.
Το 1988  πήγα στον «Όμηρος» της ΝΕΛ.
Το 1989 και το 1990 ταξίδεψα ως δόκιμος με το «Μπάρι Εξπρές» του Γιώργου Βεντούρη.
Στο πλοίο είχα την τύχη να έχω πλοίαρχο τον καπετάν-Χριστόφορο Κοτσαμπά.
Νιώθω τον καπετάν-Χριστόφορο σαν πατέρα μου. Με καθοδήγησε τότε σωστά, και μου έδωσε πολύ καλές συμβουλές.»

Στη Σχολή της Σύρου

Το 1990 μπήκα, λοιπόν, στη σχολή της Σύρου.
 Είχα, ήδη, τους έξι μήνες υπηρεσίας, είχα και καλό βαθμό και έτσι μπορούσα να επιλέξω. Και επέλεξα τη σχολή της Σύρου.

Έκανα τα μπάρκα του δοκίμου στα ποντοπόρα δεξαμενόπλοια της BUENAMMAR  του  Επαμεινώνδα Εμπειρίκου,  σημερινή AEOLOS MANAGEMENT  μια άριστη ναυτιλιακή  εταιρία με αρχές.
Εκεί έμεινα ως το 1998 και ταξίδεψα μέχρι υποπλοίαρχος.

Το 1998 πήρα το δίπλωμα του υποπλοιάρχου και τότε αποφάσισα να αλλάξω την πορεία της καριέρας μου και να έρθω στην ακτοπλοΐα. Ήμουν τότε  σε ηλικία 26 ετών.
Και τότε, στα 1998,  ο καπετάν-Χριστόφορος Κοτσαμπάς πιστεύοντας σε εμένα ,  με έβαλε στο «Athens Express” ως υποπλοίαρχο με πλοίαρχο τον καπετάν-Νίκο Μπούτο και ύπαρχο τον καπετάν-Άγγελο Γισδάκη.Κάθησα μια σεζόν και μετά πήγα και στο “Vega” και στο “Saturnus”. Έπιασα, μάλιστα και ύπαρχος, στη γραμμή Δυρράχιο-Μπάρι. Η γραμμή και τότε είχε πολλή δουλειά.

Τον Οκτώβριο του 1999, λίγο πριν από την απορρόφηση της εταιρείας από την Hellas Ferries” πήγα, ως υποπλοίαρχος, στο «Εξπρές Αφροδίτη» όπου καπετάνιος ήταν ο καπετάν-Βασίλης Πασχάλης. Στον καπετάν-Βασίλη οφείλω πραγματικά πολλά, Μετά ήρθε καπετάνιος ο καπετάν-Νίκος Σάρδης, στον οποίο οφείλω επίσης πολλά. Και έπειτα από έξι μήνες που ήμουν με τον καπετάν-Νίκο το Σάρδη έπιασα ύπαρχος σε ηλικία 29 ετών. Με τον καπετάν-Νίκο κάθησα μαζί δύο χρόνια. Συνολικά στο «Εξπρές Αφροδίτη» κάθησα 3 χρόνια μέχρι το τέλος του 2002.

 Φεύγοντας από το βαπόρι αυτό πήρα το δίπλωμα του πλοιάρχου και μετά πήγα στο «Blue Star Ithaki» ως ύπαρχος, στο οποίο έμεινα ένα χρόνο συνολικά.

Στην GA Ferries



Και στη συνέχεια θέλοντας να εξελιχθώ πήγα στον καπετάν-Μάκη τον Αγούδημο. Ξεκίνησα από το «Νταλιάνα» το 2005 ως ύπαρχος, από Πάτρα για Ιταλία με καπετάνιο τον καπετάν-Σπύρο Σαραγγανίδα. Κάναμε Πάτρα-Μπρίντεζι από την άνοιξη μέχρι το φθινόπωρο.
Στη γραμμή αυτή πήγαμε για πρώτη φορά ως εταιρεία.  Ήταν μια δύσκολη περίοδος με ιδιαίτερα κουραστική προετοιμασία για να ετοιμάσουμε το πλοίο.
Στην αρχή περάσαμε δύσκολες επιθεωρήσεις και ελέγχους από κλιμάκια ιταλών και ελλήνων επιθεωρητών. 

Μέσα, όμως, από όλα αυτά μάθαμε πολλά. Αρχιπλοίαρχοι στην εταιρεία ήταν ο καπετάν-Θανάσης Μπατζιος και ο καπετάν Νίκος Ραφτόπουλος. Οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον καπετάν-Μάκη Αγούδημο, στον καπετάν-Θανάση Μπάτζιο,στον καπετάν Νίκο Ραφτόπουλο  και στον καπετάν-Λευτέρη Καρυστινό.


Μετά πήγα στο «Ροδάνθη», στο «Δημητρούλα», στο «Ανθή Μαρίνα», μέχρι που έπασα καπετάνιος στο «Ρομίλντα» στα τέλη του 2007.
Και στο «Αδαμάντιος Κοραής» ήρθα, σχεδόν από το ξεκίνημά του στη γραμμή.


Για το «Ρομίλντα»


Το «Ρομίλντα» δεν πρόκειται να το ξεχάσω ποτέ.
Τέτοιο καράβι είναι δύσκολο να ξανασυναντήσω στην καριέρα μου.

Το «Ρομίλντα» είχε τρεις μηχανές, δύο προπελάκια, ένα 350 KW και ένα 650 KW, από τα οποία το μεγάλο ήταν εξαρτημένο πάνω στην κύρια μεσαία μηχανή. Ήταν πολύ καλό στη μανούβρα, φτάνει να είχε ρίμη. Το μόνο κακό ήταν ότι είχε μόνο ένα τιμόνι. Βαρύ πλοίο, όπου το έβαζες καθόταν, δεν καταλάβαινε τον αέρα. Έπρεπε να έχει 8 μποφώρ για να τον καταλάβεις τον αέρα.
Όσοι έκαναν  πλοίαρχοι σε αυτό το αγάπησαν.
Και όπως ήταν το «Ρομίλντα», είναι και ο «Βιτσέντζος Κορνάρος».

Για το  "Αδαμάντιος Κοραής"




Ένα υπέροχο πλοίο, πολυτελέστατο και άριστα συντηρημένο.
Κατάλληλο και ιδανικό για την γραμμή που είναι και για τις δυσκολίες της
εποχής που αντιμετωπίζουμε όλοι μας. 
Πλοίο με ικανοποιητική ταχύτητα και χωρητικότητα  για τα δρομολόγια που κάνει.
Από μια εταιρία με ανθρώπους με μεράκι, από τον πρόεδρο, το  διοικητικό συμβούλιο μέχρι τον τελευταίο μέτοχο.


Για τα συμβατικά πλοία

Για μένα το ναυτικό επάγγελμα είναι τρόπος ζωής. Είναι ένα δύσκολο και ιδιαίτερο επάγγελμα , δεν μπορούν να το ασκήσουν  πολλοί. Το συμβατικό πλοίο πιστεύω ότι βοηθάει σε αυτό. Σου παρέχει την καμπίνα σου, τρως, κοιμάσαι, εργάζεσαι. Σαν το σπίτι μας.

Όταν ξεκίνησα το 1987 η ακτοπλοΐα ήταν πολύ καλύτερη τότε. Οι άνθρωποι ήταν πιο ξέγνοιαστοι. Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Σήμερα υπάρχει πολύ άγχος και πίεση. Όλοι μαζί όσοι εμπλέκονται στο ακτοπλοïκό γίγνεσθαι δημιουργούν αυτήν την πίεση.
  

Για τη γραμμή

Ο καπετάν-Ισίδωρος θεωρεί ότι η κοινοπραξία των δύο πλοίων ("Αδαμάντιος Κοραής" και "Άγιος Γεώργιος") στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων συνέβαλλε καθοριστικά στη βελτίωση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.
Τα δύο πλοία δούλεψαν καλύτερα, καθώς προσάρμοσαν τα δρομολόγιά τους προς όφελος του επιβάτη της γραμμής
Ο κόσμος εξυπηρετήθηκε με καλύτερα δρομολόγια και ανταγωνιστικό εισιτήριο.

Θερμές ευχαριστίες


Ευχαριστούμε θερμά τον Γιάννη τον Ξύδη για την βοήθειά του στην πραγματοποίηση αυτού του μικρού αφιερώματος. Ο Γιάννης ο Ξύδης είναι παλιός πράκτορας στη Σίφνο με μεγάλη εμπειρία και μεγάλη παράδοση στη γραμμή, την οποία συνεχίζει σήμερα ο γιος του, ο Γιώργος ο Ξύδης, με μεγάλη συνέπεια και πολύ μεράκι, όπως ο πατέρας του.  


Παρακολουθείστε εδώ το σχετικό βίντεο με όσα διαδραμίστηκαν στην Κίμωλο στις 25 Μαρτ'ιου 2013.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου